Wie Wat Waar

Waar vind ik de mensen en het gebouw?

Ontmoetingskerk
Meerkollaan 3
5613 BS Eindhoven

Secretaris/scriba
mevr. Sonja Trapman

Kerkbeheer en verhuur Ontmoetingskerk
Vincent Valstar
mail: v.valstar@ziggo.nl

Welke wijken behoren tot de wijkgemeente Eindhoven-Zuid?
Hier onder een  plattegrond.

Meerhoven
 Strijp
 Gestel
 Stratum
 Tongelre
 Centum ( ten zuiden van de spoorlijn)

Pastoraal team Eindhoven- Zuid:

Predikant van PG Eindhoven – Zuid, Tjalling Huisman

Sinds juli 2020 ben ik predikant van de Protestantse Gemeente Eindhoven-Zuid.   Daarvoor ben ik jarenlang als ‘domie’ verbonden geweest aan een   streekgemeente van negen dorpen op het Groningse Hogeland. Mijn   ambtsperiode ben ik begonnen in Velserbroek, vlakbij Haarlem. Maar voordat ik   predikant werd, heb ik jarenlang godsdienst en levensbeschouwing gegeven op   de middelbare school. Daar heb ik geleerd om te organiseren en hopelijk ook     om dingen in begrijpelijke taal te vertellen.

Nu fiets ik zo’n beetje elke dag wel door de stad om iemand op te zoeken of voor een gespreksgroep of een overleg. Gestel, Meerhoven, Strijp, Stratum, Tongelre en zelfs Woensel – ik kan steeds meer straten en plaatsen vinden zonder dat google mij de weg influistert.

Wat ik belangrijk vind in mijn werk is met mensen wat te delen van het evangelie. Dat zie ik als iets wederzijds: vaak maken mensen mij blij door hun geloof en hun houding; en ik hoop dat ik mensen ook blij maak door goed te luisteren en soms een woord van geloof of hoop of liefde te delen.

In het bijzonder wil ik mij richten op de jongeren (van 18 tot 25 jaar) en de middengroep (25 jaar tot ongeveer 55). Toen ik naar Eindhoven kwam is mij ook gevraagd daar mijn focus te leggen. Dat is niet zomaar: ik zie het als iets dat op mijn weg ligt om juist met deze groepen gesprekken te voeren over wat geloof voor je betekent, wat je leven zin geeft, hoe je de kerk ervaart, wat goed leven voor je inhoudt; dat soort vragen. Maar dat betekent niet dat ik geen aandacht heb voor degenen die niet tot deze leeftijdsgroep horen. Zeker niet: voor iedereen, van jong tot oud, wil ik er graag zijn.

Ik woon in Stratum samen met mijn geliefde aan de Heezerweg 229 en vind het leuk om af en toe van daaruit een stukje te gaan rennen. Van de Heezerweg richting Gijzenrooi of een rondje Geldrop. Maar even graag trek ik mijn wandelschoenen aan om ergens een stevige wandeling te maken. In de stad zit ik graag op een terras of ga naar film of theater. En ik hou van lezen, natuurlijk lees ik boeken uit mijn vakgebied maar ook graag Nederlandse en buitenlandse literatuur.

Ik vind het leuk mensen te ontmoeten en met hen te praten over geloof en zingeving. Daarbij staat de ontmoeting centraal, en niet mijn agenda. Ik geloof dat kerk daar gebeurt waar mensen elkaar ontmoeten, in gesprek gaan, er voor elkaar zijn. Als je / u kennis wilt maken, als je / u mij wilt spreken, als je met iets rondloopt dat je in een vertrouwelijk gesprek wilt vertellen - bel / mail / app mij: tjhuisman27@gmail.com / 06 15 69 59 19

Graag tot ziens! ds Tjalling Huisman

Een kennismaking met kerkelijk werker Lieuwe Wijbenga

Beste lezer,

Vanaf 1 september 2023 ben ik de nieuwe kerkelijk werker in de Wijkgemeente Eindhoven-Zuid. Op verschillende momenten en manieren zullen we gaan kennismaken en elkaar ontdekken. In deze editie van het kerkblad Samen een eerste kennismaking. Zie het als een opmaat naar verdere ontmoetingen en gesprekken.

Oorsprong:

Mijn wieg stond in het Friese en Bildtse Sint Annaparochie. Daar heb ik 37 jaar gewoond. Opgegroeid als jongste in een gezin van 4 kinderen. Allemaal muzikaal. Als kind voetbalde ik graag. Inmiddels is de racefiets mijn lievelingssport. Via de Basisschool, de Mavo en MBO kwam ik uiteindelijk op het HBO terecht. Geschiedenis had (en heeft) mijn interesse, maar leraar worden zat er niet in. Daarna theologie gestudeerd. Dat slaagde wel. In 2011 mijn diploma gehaald, in augustus 2012 begonnen in mijn eerste gemeente als kerkelijk werker. Na Minnertsga, Tzummarum-Firdgum en Veldhoven is Eindhoven-Zuid mijn vierde gemeente.

Doel:

Luisteren is het belangrijkste wat ik geleerd heb op de opleiding. Dat is een heel leerproces, wat nooit eindigt. Ik hoop hierin te blijven groeien en mezelf ontwikkelen. Daarin is dienstbaarheid belangrijk. Ik probeer me open te stellen voor de verhalen van mensen. Aandacht voor de persoonlijke levenservaringen. Aandacht voor de ervaringen die boven ons uitstijgen. Dat we ook van elkaars levenservaringen mogen leren.

Zin:

Ik ervaar het werkzaam zijn in de functie van kerkelijk werker als zinvol. Het geeft mij voldoening om van betekenis te zijn. Werkzaam zijn binnen een Protestantse Gemeente geeft mij de kans om alle talenten die ik heb mogen ontvangen om te zetten in actie. In het vergaderen, organiseren, spreken en luisteren, voorgaan, meegaan, muziek maken, afremmen, prikkelen, humor, ontspanning, door er te zijn, te bemoedigen en te zegenen. Ik voel en weet mij gezegend om dit alles te kunnen en mogen doen.